Eksempler fra en digital offentlig sektor – case-samling om offentlig digitalisering 

Udgivet: 16-05-2018 | Redigeret: 16-05-2018
LinkedIn
A A A

Læs om eksempler fra Vejdirektoratet, Blindecenter Bredegaard, Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning, Erhvervsstyrelsen og Region Nordjyllands regnskabsafdeling. Eksemplerne giver indblik i forskellige digitale løsninger og måder at håndtere overgangen til de nye måder at arbejde på. For hvordan skaber man en god proces om en digital forandring? Hvordan håndterer medarbejderne omstillingen? Og hvilke kompetencer skal i spil hos medarbejderne i den digitale fremtid?

Fælles for eksemplerne er, at medarbejdere, ledere og brugere skal inddrages, for at de digitale løsninger giver værdi og opleves som meningsfulde. I Erhvervsstyrelsen har man eksempelvis givet medarbejderne helt nye roller i udviklingen af digitale løsninger. I Region Nordjyllands regnskabsafdeling har udviklere og medarbejdere haft mulighed for at sparre med hinanden, og på bo- og dagtilbuddet Blindecenter Bredegaard har brugerne haft en central rolle i at udvikle løsningerne.

Når det kommer til kompetencer, viser eksemplerne, at den vigtigste kompetence i en ny digital verden er at have modet på at lære noget nyt og være nysgerrig på de nye løsninger. Men ikke mindst lige så vigtig er at have sin fag-faglighed på plads. For før man kan lære et nyt regnskabssystem, skal man have det regnskabstekniske på plads. Sidder man som teknisk designer og skal tegne vejdesign i et 3D-model-system, så skal du stadig vide noget om vejene, du tegner. Eller er man kontoruddannet i Erhvervsstyrelsen, skal man have godt styr på regler og ny lovgivning, lige meget hvor smarte IT-systemerne bliver.

For lederne, som vi møder i Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning er det vigtigt at kunne tænkte digitale løsninger sammen med organisationen og de mennesker, der skal bruge dem. Ledelse af den digitale omstilling er ikke kun et arbejde, der foregår i digitaliseringsenheden, men også ude hos faglederne. De skal tænke kerneopgaven med i de digitale løsninger, få medarbejderne til at være trygge ved det nye og bidrage med idéer til udvikling. Og for at undgå frustrerede eller utrygge medarbejdere er det vigtigt, at lederne viser et alternativ. Hvis vi ikke skal gøre det her mere, hvad skal vi så gøre mere af? Hvilke konsekvenser har de digitale løsninger for vores arbejde?

Læs meget mere i de fem eksempler her:

Vejdirektoratet

Region Nordjyllands regnskabsafdeling

Erhvervsstyrelsen

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning

Blindecenter Bredegaard

Niels Hemmingsens Gade 12, 3. DK-1153 København K. / Tlf.: 33701300 / Fax: 33701333 / E-mail: oao@oao.dk / Sikker mail: e-boks.dk