Lyt til borgernes syn på den offentlige digitalisering 

Udgivet: 14-01-2019 | Redigeret: 01-03-2019
LinkedIn
A A A

Så snart borgerne har en kompliceret sag eller der er noget på spil for borgeren, vil to ud af tre hellere ringe eller møde personligt op i stedet for at bruge nettet. Det viser en undersøgelse HK Stat og Kommunal har lavet om borgernes syn på den offentlige digitalisering. 

Undersøgelsen viser også, at brugen af digital ikke handler om, hvor godt du kan finde ud af det digitale. Unge mennesker foretrækker i højere grad telefonkontakt end ældre. For det handler ifølge undersøgelsen mere om, hvorvidt man forstår det offentlige og dets bureaukrati. 

Borgernes tilfredshed med det offentlige er størst ved ansigt til ansigt relationerne med en medarbejder. Borgernes tilfredshed drives af, at der bliver taget individuelle betragtninger i deres sag, at medarbejderne tager ansvar ud over myndighedsområdet, at de holder hvad de lover, og at der er troværdig og god information. 

Derfor er det vigtigt, at have telefonen og det personlige møde som supplement til det digitale. 

Læs hele rapporten her og læs også, HK Stat og HK Kommunals 10 pejlemærker for digitalisering med borgeren i centrum 

HK Stat og HK Kommunal – Digitaliseringens blinde plet (2016)

Islands Brygge 32D, 1.sal DK-2300 København S. / Tlf.: 33701300 / E-mail: oao@oao.dk / Sikker mail: e-boks.dk