Budgettjekliste 

Udgivet: 28-09-2011 | Redigeret: 02-01-2018
LinkedIn
A A A
LÆS TEKST
Budgettjekliste

Resumé

Kommuner og regioners budgetter kan virke store og uoverskuelige, men der er en række områder, som det er vigtigt at få overblik over, når MED-organisationen skal behandle budgetforslag.

 

Områderne spænder over fremskrivning af budgetter, opfølgning af budgetter, prioriteringer, besparelsesprojekter, ændringer i udgifter, nye opgaver i kommuner og regioner og den dertilhørende økonomiske kompensation fra staten, budgetter afsat til MED-arbejdet, kommunernes indtægter i form af skatter og brugerbetalinger, og ændringer i ledelsesstruktur.

 

Hver især kan områderne have betydning for arbejdsforhold og kan også indebære markante ændringer både for arbejdets tilrettelæggelse og for ansættelsesforhold på grund af ændringer i et budget.

 

Hvis der sker betydelige ændringer inden for et område, vil MED-aftalens bestemmelser om information og drøftelse gør sig gældende. Bestemmelserne betyder, at ledelsen skal give medarbejderrepræsentanterne information om alt, der kan have betydning for medarbejdernes arbejdsforhold. Denne information skal gives på et så tidligt tidspunkt som muligt og i en form som giver gode muligheder for drøftelse.

Islands Brygge 32D, 1.sal DK-2300 København S. / Tlf.: 33701300 / E-mail: oao@oao.dk / Sikker mail: e-boks.dk