Holstebro Kommune kaster 250 blå bolde op i luften 

Udgivet: 11-10-2017 | Redigeret: 01-03-2019
A A A

Hvad har 250 blå bolde med social kapital at gøre? I Holstebro Kommune skal netop boldene være med til at gøre et projekt om social kapital håndgribeligt.

250 blå bolde, laminerede spørgsmålskort og papirs flip-flapper, som dem man foldede som barn. Disse tre ting skal være med til at sætte social kapital i fokus i Holtebro Kommune.

Arbejdsmiljøkonsulent Karen Frost forklarer, at de i Hoved-MED udpegede social kapital som et af deres strategiske indsatsområder. Men erfaringen fra lignende projekter viste, at det var svært at nå helt ud til den lokale børnehave med dagsordenen.

“Vi skulle have noget håndgribeligt ind i projektet for at få sat gang i en dialog. Vi overvejede om vi skulle lave værktøjskasser, kufferter eller lignende, men vi endte med at sige ‘vi skal have en bold’,” fortæller hun.

At valget faldt netop på en bold, er der ifølge Karen Frost flere årsager til. Først og fremmest er der noget symbolsk i, at man kan sende bolden videre, og at man kan spille bolden til hinanden.

“Plus, bolden kan ikke puttes ind i en stak. Den kan ikke blive væk i dine papirstakke på bordet eller på reolen. Den forstyrrer billedet og bliver set,” siger Karen Frost.

På den måde bliver bolden omdrejningspunktet, når social kapital skal udbredes i hele kommunen.

”Tillid, retfærdighed og samarbejde”

Projektet blev sparket i gang i Direktionen og blev den 9. april i år spillet videre, hvor cirka 50 chefer fik uddelt hver deres kommune-blå bold med ordene “Tillid, retfærdighed og samarbejde“ til et chef-træf.

I midten af maj bliver boldene så givet videre til lederne, og derefter lander de ude på alle kommunens arbejdspladser.

Målet med social kapital i Holstebro Kommune er at blive skarpe på, hvad arbejdspladsernes kerneopgave er.

“Vi skal have meget mere fokus på, hvad er det for en opgave, vi er her for at løse. Vores oplevelse er, at nogle gange bliver man enormt frustreret, fordi man ikke er enige om, hvad vi er sat i verden for,” siger Karen Forst og fortsætter:

“Jo bedre vi bliver til at være enige om og have fokus på vores kerneopgave, i jo højere grad kan vi fremme arbejdsglæde og trivsel.”

Og det er her flip-flapperne, de laminerede spørgsmålskort og de 250 bolde kommer ind i billedet. For ifølge Karen Frost kan man ikke give en løsning på, hvad social kapital er for den enkelte arbejdsplads. De bliver nødt til selv at finde frem til, hvad det er for netop dem, og hvad de skal arbejde videre med. Værktøjerne har derfor hver sin funktion.

Flip-flappen og den korte dialog

Flip-flapperne skal få alle på en arbejdsplads i snak.

”Hvis man snakker om tillid i store forum, er der altid nogen, der ikke får sagt noget. Med flip-flappen kan man snakke sammen to og to i et fortroligt rum, så alle får sat ord på deres tanker,” siger Karen Frost.

Hvor flip-flappen er til den korte dialog, skal de laminerede spørgsmål derimod være med til at gå mere i dybden.

”Spørgsmålene skal diskuteres i større grupper. De skal bruges til at få sat gang i handling på arbejdspladsen,” siger Karen Frost, der forestiller sig, at diskussionerne kan føre til nye arbejdsgrupper, der kan arbejde videre med tillid på arbejdspladsen og spore arbejdspladsen ind på, hvordan man samarbejder om kerneopgaven.

Det sidste værktøj er den kommune-blå bold.

“Bolden kommer til at være det mest synlige bevis på projektet. Men bolden gør ikke andet end, at den er god til at italesætte social kapital. I sig selv gør den ikke nogen forskel,” fortæller Karen Frost og indrømmer:

“Jeg er spændt på, om arbejdspladserne bare synes, det er fjollet. Men ind til videre er projektet blevet modtaget positivt fra alle sider”

Islands Brygge 32D, 1.sal DK-2300 København S. / Tlf.: 33701300 / E-mail: oao@oao.dk / Sikker mail: e-boks.dk